❤️YACON

YACON ... (grondappel)
is een vrij onbekend knolgewas,
een nieuwkomer in de moestuin.
Wordt oa geteeld in het Limburgse Kinrooi (Maaskant)! 

Wat is er zo speciaal aan yacon? - Waarvoor kan men het gebruiken?

Yacon is een knolsoort met bijzonder goede eigenschappen:
- Frisse zoete smaak
- Zowel warm als koud toepasbaar in veel gerechten
- Rijk aan kalium en antioxidanten
- Lang te bewaren
- Weinig calorieën (50 Kcal/100g)
- Bevordert de spijsvertering
- Is een boost voor het afweersysteem

Yacon, een knolgewas met veel mogelijkheden in de keuken!

Verhitting van de Yacon d.m.v. bakken, frituren, stoven enz. maakt de knol nóg zoeter. Je kunt bijvoorbeeld de appel vervangen door de Yacon in allerlei appelgebak, voeg geen suiker toe en geniet van een caloriearme traktatie!

Zeer gezond!
Yacon is een belangrijke bron van inuline*, wat een complex vruchtensuiker is. Het bevat geen zetmeel. In de dikke darm wordt de inuline pas afgebroken tot monosacchariden, waardoor maar een deel van de suikermoleculen in het bloed wordt opgenomen en de bloedsuikerspiegel constant blijft. Daarom geeft yacon voordelen naar diabetici toe, maar ook naar mensen met overgewicht, want het telt slechts weinig calorieën.
*Inuline stimuleert groei en activiteit van goede bacteriën in de dikke darm.
Yacon heeft een zeer lage glycemische index; gunstig naar het voorkomen van bepaalde kankers.

Rauw of liever warm?
Yacon kan men rauw, maar ook warm eten. De manier van bereiden bepaalt ook de smaak van het knolgewas. Eet men het rauw, dan ligt de smaak tussen meloen en peer. Bovendien is het ook erg knapperig. Men kan het eten als tussendoortje, in een fruit- of groentesalade maar ook persen tot sap is mogelijk. Dat sap is dan ook eerder aan de zoete kant.

Kookt men yacon, dan herken je een lichte kastanjesmaak. Het verhitten of blancheren maakt dat de kleur behouden blijft. Het fruitaroma vermindert maar de knapperige textuur wordt wel behouden. De neutrale smaak van warme yacon maakt het zeer geschikt om te mengen met andere groenten.

Gedroogd, ingekookt of gefrituurd:

Gedroogde yacon is ook een mogelijkheid. Die kan je bijvoorbeeld verwerkt worden met muesli of in graanrepen. Ook hier komt de zoete smaak naar boven: blijkt zelfs een bananensmaak te hebben.

Yacon kan men ook perfect frituren, men een rozijnachtige smaak tot gevolg. Chips van yacon is ook het proberen waard. In de oven kan het knolgewas ook perfect bereid worden.
Ook erg lekker als yaconsoep en yaconcake.

Bewaring:
Zoals aardappelen aan max. 10 °C, droog en donker.
Invriezen kan, maar enkel na blancheren. 

Geteeld zonder bestrijdingsmiddelen door: www.aspergeskinrooi.be  (Henckens-Snijkers)
Dank aan Peter Cremers: www.traiteurcremerspeter.be

*bron: https://www.landbouwleven.be/1965/article/2017-11-29/yacon-een-nieuwe-optie-voor-de-teler

Voedingswaarde Yacon per 100 g
Energie (kcal) 354
Water 70-93 g
Vet 0.1 g
Fosfor 21 mg
Verzadigd 0,023 g 
Meervoudig onverzadigd 0.048 g 
Enkelvoudig onverzadigd 0.048 g 
Cholesterol 0 mg 
Natrium 5 mg 
Kalium 228 mg 
Koolhydraten 11.59 g 
Voedingsvezels 4.8 g 
Suikers 1,61 g 
Eiwitten 0,3-3,7 g
Vitamine C 13 mg
Calcium 23 mg
IJzer 0,3 mg